Leefstijladvies

Alcohol

We raden vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn af om alcohol te gebruiken. Het gebruik van alcohol kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Het is onzeker hoeveel alcohol tot een probleem kan leiden. Wel is bekend dat alcohol in kleine hoeveelheden soms al schadelijk kan zijn. Zie voor meer informatie: STAP.nl of zwangernu.nl

Drugs

Het gebruik van drugs wordt sterk afgeraden in de zwangerschap. Sofdrugs kunnen een gezondheidsrisico zijn voor de zwangerschap en baby en het versterkt de schadelijke werking van andere genotsmiddelen zoals alcohol. Harddrugs zijn een risico voor het ongeboren kind. Afhankelijk van het soort gebruikte drug kan het kind een aangeboren afwijking of een ontwikkelingsstoornis krijgen en/of verslaaf raken. Als je regelmatig harddrugs gebruikt, kan stoppen tijdens de zwangerschap ontwenningsverschijnselen bij het ongeboren kind veroorzaken.

Foliumzuur

Het is verstandig om met foliumzuur te beginnen vanaf het moment dat je zwanger wilt raken.

Ben je al zwanger, maar slik je het nog niet, dan kan je alsnog foliumzuur gaan slikken tot 10 weken zwangerschap (berekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie). Slik elke dag een table van 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur. Deze tabletten zijn verkrijgbaar bij de drogist of apotheek zonder recept. Speciale vitaminepreparaten voor zwangeren bevatten ook voldoende foliumzuur. Foliumzuur vermindert de kans op een kind met een ernstige aandoening, zoals een open rug. Zie voor meer informatie: www.slikeerstfoliumzuur.nl.

Gewichtstoename

Het is heel normaal en gezond dat je groeit in de zwangerschap. Gemiddeld komen vrouwen in de zwangerschap 12 tot 15 kilogram aan. Hoeveel je mag aankomen in de zwangerschap hangt ook af van je begingewicht. In de onderstaande tabel wordt aangegeven wat geadviseerd wordt om aan te komen in de zwangerschap. Je kunt je BMI (Body Mass Index) berekenen door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat of op de volgende link te klikken: Berekenen Body Mass Index.

BMI voor de zwangerschap Advies gewichtstoename (kg)

BMI voor de zwangerschap Advies gewichtstoename (kg)
< 18,5 12,5 – 18
18,5 – 24,9 11,5 – 16
25 – 29,9 7 – 11,5
> 30 5 – 9

Wanneer je zwanger bent en een BMI hebt van > 30 dan adviseren we je om met een diëtiste contact op te nemen. Zij kan je helpen om de gewichtstoename in de zwangerschap binnen de lijnen te houden. Andere redenen om contact met een diëtiste op te nemen zijn:

  • ongewenste grote gewichtstoename bij een eerdere zwangerschap
  • overgewicht (BMI >25 met gezondheidsrisico’s en BMI >30)
  • ondergewicht (BMI <18,5)
  • bepaalde eetgewoonte (bv. vegetarisch)
  • chronische obstipatie

 

Je kunt contact opnemen met de diëtisten van AVS via sportdietisten.nl. Hiervoor heb je geen verwijzing nodig (van uw huisarts). Afhankelijk van je verzekering worden de consulten vergoed.

Kattenbak en tuinieren

In uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Toxoplasmose kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Draag daarom bij het schoonmaken van de kattenbak en bij het werken in de tuin handschoenen. Als je voor de zwangerschap al een keer toxoplasmose heeft doorgemaakt, ben je beschermd tegen deze ziekte.

Medicijngebruik

Tijdens de zwangerschap kan niet alle medicatie gebruikt worden. Bespreek daarom met ons jouw medicijngebruik. Het is ook goed om de apotheek in te lichten dat je zwanger bent.
Paracetamol kan je zonder gevaar gebruiken in de zwangerschap. Zie de bijsluiter voor de dosis. Gebruik andere pijnstillers in overleg met jouw huisarts. Een verdoving voor een behandeling bij de tandarts is geen probleem.

Roken

Roken tijdens de zwangerschap brengt grote risico’s met zich mee. Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijf in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. In sigaretten zitten stoffen die voor een verminderde doorbloeding van de moederkoek zorgen, waardoor de zuurstoftoevoer naar het kindje afneemt. De baby groeit minder goed hierdoor. Kinderen van rokende moeders hebben daarom vaker een (te) laag geboortegewicht en worden ook vaker te vroeg geboren. Tijdens de eerste levensjaren hebben ze vaker ziekten aan de luchtwegen. Daarom adviseren we aanstaande ouders om te stoppen met roken en rokerige ruimten te vermijden. Voor hulp bij het stoppen met roken en voor meer informatie, zie: www.ikstopnu.nl, www.ikstopermee.nl of www.stoppenmetrokeninfryslan.nl.

Sporten

Het is goed om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Je kan dan ook gewoon blijven sporten zoals je gewend bent, mits je lichaam dit aankan. Je merkt snel genoeg aan je lichaam wanneer het niet meer gaat. Dan is het goed om te minderen of te stoppen. Contactsporten of sporten waarbij de kans bestaat iets tegen jouw buik aan te krijgen, zijn minder verstandig. Duiken met zuurstofflessen wordt afgeraden. Mocht je stoppen met jouw tak van sport, kijk dan naar alternatieven, zoals zwemmen, fietsen of fitness.

Vakanties en verre reizen

Je kunt gerust op vakantie gaan tijdens de zwangerschap. Denk wel om dat niet alle vaccinaties in de zwangerschap gebruikt kunnen worden. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangeren na 32-34 weken meer vervoeren, omdat ze geen bevallingen in de lucht willen riskeren. Neem wanneer je op vakantie gaat altijd je zwangerschapskaart mee.

Vitaminepreparaten

Vitaminepreparaten zijn niet nodig wanneer je gezond en gevarieerd eet. Wanneer je toch een vitaminepreparaat wilt gebruiken in de zwangerschap, neem dan wel de preparaten speciaal voor zwangeren. Vrouwen met een donkere huidskleur adviseren we aan om extra vitamine D in te nemen.

Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De ‘schijf van vijf’ kan je daarbij helpen. Eten voor twee is niet nodig en lijnen tijdens de zwangerschap wordt afgeraden.

Als je geen vlees of vis eet, is het belangrijk erop te letten dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.

Eet geen (half)rauw vlees, zoals rosbief, fricandeau en filet americain. Was rouwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groente en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.

Eet geen producten die van rauwe melk (‘au lait cru’) zijn gemaakt. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien die, bij besmetting, gevolgen kan hebben voor jouw kind. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kan je zonder risico gebruiken. De meeste kazen uit de supermarkt, zoals brie en monchou, zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk, maar kijk altijd even naar de verpakking.

Eet liever geen lever en hooguit éénmaal per dag een product waar lever in is verwerkt (leverpastei, leverworst). In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor het ongeboren kind.
Vette vis is goed voor de hersenontwikkeling van de baby. Maar vis moet of vers of gebakken zijn. In folie verpakte vis kan je beter laten staan. Vis uit blik mag wel. Pas op met roofvis en schaaldieren.
In de zwangerschap heeft je lichaam behoefte aan meer vocht. Per dag 2 liter drinken is geen overbodige luxe. Ook kan het zijn dat je suikers heel erg schommelen waardoor je trillerig wordt. Het is dan verstandig om de maaltijden over de dag te spreiden en om de 2 uur iets te eten. Het is mogelijk dat je in de zwangerschap meer of juist minder eet dan dat je gewend bent, dit is geen probleem, zolang je maar gezond eet.
Voor meer informatie, kijk op: voedingscentrum.nl.

Vrijen

Bij een normaal verlopende zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seks. Geslachtsgemeenschap kan geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken. Bij bloedverlies raden we jullie af om te gaan vrijen.

Werken

Sommige werkomstandigheden kunnen zowel fysiek als geestelijk belastend zijn. Het is daarom belangrijk om goed naar je eigen lichaam te luisteren en om op tijd een stapje terug te doen. Het is altijd goed om steeds van houdingen te wisselen, dus niet te lang zitten en staan. Bepaalde werkomstandigheden zijn niet bevorderlijk voor de gezondheid tijdens de zwangerschap. Het gaat dan om werk waarbij je blootgesteld wordt aan trillingen, ioniserende straling, chemische stoffen of infectierisico’s. Ook fysiek zwaar werken, zoals veelvuldig tillen, trekken en duwen zijn niet bevorderlijk. Overleg in deze situaties met je werkgever. Deze moet het werk aanpassen en je eventueel ander werk aanbieden. Je kan ook met de bedrijfsarts overleggen of inlichtingen vragen bij de Arbeidsinspectie. Voor meer informatie verwijzen we je naar de volgende website’s en folders:

 

Heb je vragen over wetten en regels over risico’s op het werk? Dan kan je op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur gratis bellen met Postbus 51, telefoonnummer 0800-8051.

CONTACTINFO

Bij bevallingen en verloskundige vragen laagdrempelig BELLEN met: 06 - 51 789 775

Voor het maken of verzetten van een controle-afspraak:
Di. wo. en do. van 9:00 tot 15:30 uur
Tel. 0511 - 451045

Spreekuur
Kollum: Dinsdag, woensdag en donderdag va 7:30 uur of een avondspreekuur.
Kootstertille: Vrijdag vanaf 11:00 uur in de even weken.
Westereen: Donderdagavond vanaf 19:00 uur in de oneven weken.

LOCATIES

Willem Lodewijkstraat 53
9291 MZ Kollum

Van Harinxmaloane 5
9271 AH Westereen

Goudtsjeblomstrjitte 34 A
9288 AM Kootstertille

locatie_kollum_footer